Interview met Firedroid

firedroidlogo

Firedroid is de Nederlandse ontwikkelaar van Barrr, een zeer goed gewaardeerde game die inmiddels al meer dan 200.000 keer gedownload is. De twee breinen achter het succes van Barr zijn Mariecke Kouwenberg en Roy van der Veen. Wij spraken met hun over deze game maar ook over hun verdere plannen en ambities.

Roy en Mariecke, kunnen jullie vertellen hoe Firedroid en in het verlengde daarvan Barrr tot stand zijn gekomen? En wat jullie rol precies is geweest bij de ontwikkeling?

Mariecke: We zijn allebei studenten Kunst en Techniek en wilden sinds het eerste jaar eigenlijk al eens een spel maken. Toen we in onze opleiding de mogelijkheid kregen zelf projecten in te vullen zijn we gaan lobbyen om een smartphone-game te kunnen maken.

Roy: Het bij elkaar krijgen van de studiepunten en een Android-phone was de eerste uitdaging. De docenten wilden ons graag richting iPhones sturen, zelf vonden wij Android een bruikbaarder platform voor dit project.

Mariecke: We hebben ons eigenlijk voor de lol Firedroid genoemd, met het idee dat een spel ontwikkeld moet worden door een (imaginair) gamebedrijf. Wat betreft de rolverdeling hebben we de basis van het project geheel samen gedaan. Denk hierbij aan documentatie, brainstormen, concepten bedenken, doelgroeponderzoek, etc. Van tevoren hadden wij echter al besloten dat Roy zich bezig zou houden met de technische aspecten en ik met de grafische. Dus terwijl we samen de gameplay bedachten onderzocht Roy de mogelijkheden van Android en was ik bezig met de concept art.

Barrr was jullie eerste game voor Android. Wat waren de grootste struikelblokken die jullie tegenkwamen tijdens de ontwikkeling?

Roy: We hadden veel limitaties qua tijd en mankracht. We hadden een hele boel ideeën en te weinig tijd ze allemaal in te bouwen. We hebben vrij snel moeten snijden in ons concept en de features, wat moeilijk is als je enthousiast bent over je concept.

Mariecke: De ontwikkeling verliep eigenlijk prima, ware het niet dat we hard moesten werken. Het enige echte struikelblok was het toevoegen van muziek en geluid, daar we beide weinig kennis van audio hebben. De docenten hebben ons geen strobreed in de weg gelegd en de meeste problemen waren binnen een week opgelost.

Roy: Technisch gezien was de grootste uitdaging het voorkomen van vastzittende piraten. Uiteindelijk is hier een nette oplossing voor gekomen, hoewel niet alle gebruikers door hebben dat dit automatisch op wordt gelost. Zulke dingen worden pas goed duidelijk wanneer mensen het spel daadwerkelijk spelen. We hebben dan ook veel gehad aan onze testers (familie en vrienden), die met frisse ogen naar ons product keken.

Waar haalden jullie de inspiratie voor Barrr vandaan? Zijn er specifieke voorbeelden te noemen?

Roy: Ja! Airport mania.

Mariecke: We hebben gekeken naar spelsoorten die goed zouden werken op smartphones met een goed touchscreen, zoals Diner Dash. Nadat we al onze rare, experimentele gameconcepten op papier hadden gezet vonden we een time-management game met een piratenthema de leukste keuze, daar het goed werkt met een touchscreen en een hoge replay-value heeft.

Veel ontwikkelaars klagen over het verkrijgen van publiciteit voor hun game, hoe hebben jullie dat aangepakt?

Mariecke: Eigenlijk hebben we het spel gewoon in de market gezet met het idee dat mensen een gratis piratenspel vast grappig zouden vinden.

We hadden nooit verwacht een dergelijke respons te krijgen.

Roy: Marketing was nooit een onderdeel van het plan. We hebben het spel afgemaakt omdat het ons leuk leek een spel in de market te zetten. We hoopten op enkele duizenden downloads in een paar maanden, dus de 10,000 downloads in enkele dagen waren compleet onverwacht.

Mensen smeken daadwerkelijk om nieuwe levels. Kun je al die fans duidelijkheid geven of ze die kunnen verwachten? En zo ja wanneer?

Mariecke: We zijn op dit moment bezig met het doorontwikkelen van het spel en nieuwe levels zijn hier onderdeel van. Helaas is Firedroid niet onze fulltime baan, dus loopt de ontwikkeling een stuk trager dan voorheen.

Roy: We durven geen release date te geven, maar zijn nog zeker anderhalve maand bezig.

Ten tijde van de ontwikkeling van Barrr waren jullie beiden nog student. Heeft het uitbrengen van deze game jullie toekomstplannen en mogelijkheden veranderd?

Mariecke: Mensen reageren erg enthousiast wanneer je een volledig spel op je CV hebt staan, maar helaas heb ik nog geen telefoontje gehad van Blizzard.

Roy: De ervaring die Barrr me heeft opgeleverd ga ik stoppen in een game voor tablets, waar ik op ga afstuderen. Daarna lijkt het me leuk parttime een gamebedrijfje op proberen te richten.

Een game die zo goed ontvangen is als Barrr moet naar meer smaken. Kunnen we in de toekomst nog andere games van Firedroid verwachten?

Roy: Op dit moment hebben we geen concrete plannen. Wanneer ik ook ben afgestudeerd staan alle mogelijkheden open.

Mariecke: Blijkbaar werken we goed samen als gamedevelopers en het zou zonde zijn hier niets meer mee te doen.

Wat zijn de games op Android die je zelf op dit moment speelt?

Mariecke: Ironisch als het mag zijn heb ik geen smartphone. Ik heb m’n eigen spel dan ook alleen op andermans telefoon kunnen spelen.

Roy: Ik heb een HTC Magic en kan de nieuwste 3d-games helaas niet draaien. Ik speel Game Dev Story, The Impossible Game en Robo Defense. Hiernaast speel ik heel veel Barrr, maar dit is voornamelijk om te testen.

De markt voor mobiele games is erg aan het groeien mede dankzij steeds sterkere smartphones en tablets. Hoe zien jullie deze ontwikkeling en waar zal die uiteindelijk naartoe gaan?

Roy: Ik denk dat het een erg grote markt gaat worden. De hardware wordt steeds beter en steeds meer bedrijven mengen zich in de markt. Veel bedrijven zien waarde in de markt en willen een mobiele applicatie, de vraag naar ontwikkelaars groeit hard.

Mariecke: Ik wil gewoon een smartphone! De manier waarop de telefoons geïntergreerd zijn in de samenleving en de mate waarin onze generatie er gebruik van maakt doen je bijna voelen als een buitenstaander als je er geen hebt. De markt lijkt explosief en de reactie op ons spel zonder marketing alleen al is hier een goed voorbeeld van.

Over tien jaar, waar gaan we Roy en Mariecke dan tegenkomen?

Mariecke: Ik ben niet kieskeurig, Valve of Pixar zijn beide goed.

Roy: Een eigen gamebedrijf mag ook.

Mariecke: In een serieuzer antwoord hoop ik aan de slag te zijn in de game-industrie in enige vorm van grafisch werk omdat daar mijn passies liggen. Concept art, box art, environment design, dergelijke zaken.

Roy: Ik zou graag met een klein team aan kleine games werken, als programmeur heb je in een groot bedrijf bijvoorbeeld weinig invloed op de gameplay en dat is toch een onderdeel dat ik ook interessant vind.

Mariecke: Volgens mij moeten we gewoon blijven samenwerken.

Dat waren de vragen, we willen jullie beiden erg bedanken voor jullie tijd en antwoorden! Als er nog iets is wat jullie kwijt willen aan de lezers dan is dit jullie moment!

Mariecke: We raden iedereen aan die ook maar denkt over het maken van een spel het gewoon te doen. Het is leuk, leerzaam en het is fantastisch om te kunnen zeggen dat je een spel hebt gemaakt. Zelfs de oudere generatie snapt waar je hard aan hebt gewerkt wanneer je je spel laat zien op een smartphone.

Roy: Hiernaast willen we iedereen bedanken die ons spel heeft gedownload. Het is fantastisch dat zoveel mensen ons spel leuk vinden en blijkbaar meer content willen, betere feedback kunnen we niet wensen.

Bedankt Mariecke en Roy! We hopen dat we jullie in de toekomst inderdaad terug gaan zien in de game-industrie!

Meer weten over Firedroid? Bekijk dan hun website op Firedroid.net

DEEL DEZE POST

  • Facebook
  • Twitter
  • Myspace
  • Google Buzz
  • Reddit
  • Stumnleupon
  • Delicious
  • Digg

3 Reacties op "Interview met Firedroid"

  1. Marco September 15, 2011 at 9:49 am - Reply

    Is er al iets bekend over de nieuwe levels, wanneer komen die?

  2. Ruben September 20, 2011 at 8:09 pm - Reply

    De volledige versie met 60 levels is al sinds gisteren te verkrijgen in de Android Market op https://market.android.com/details?id=com.firedroid.barrrfull

  3. Marco September 21, 2011 at 1:44 am - Reply

    Thx Ruben! Had de update via de Market al gezien. top!

Reageren