Orbital

orbitallogo
8.2 Beoordeling:
Presentatie: 8/10
Gameplay: 9/10
Besturing: 8/10

Verslavend | Retro-Neon uiterlijk past perfect

Online multiplayer had leuk geweest

Dit kan misschien wel eens van de meest frustrerende games op Android zijn, alhoewel het wel een game is die ik regelmatig terug oppak. Orbital heeft een zeer simpel principe met een aantal twists waardoor dit een game is die ondanks de eenvoudige gameplay zeker aanspreekt.

In de basis is Orbital een simple ‘physics-game’. Je schiet een balletje uit een kanon en wanneer dit balletje stil ligt zal het opzwellen tot een grootte die toegestaan wordt door de omgeving. Plaats je het balletje dicht bij een muur of andere bal dan zal hij minder ruimte krijgen om te groeien. Elke bal heeft (afhankelijk van de gekozen gamemodus) een nummer wat het aantal aanrakingen weergeeft wat nodig is om deze bal weg te spelen. Je schiet de ballen met een kanon die op een lijn is geplaatst. Wanneer een afgeschoten bal deze lijn aanraakt ben je game over. Het is dus zaak om zo goed mogelijk te richten waar je de ballen gaat wegschieten.

De drie verschillende variaties op het spel verschillen in detail met elkaar. De ‘pure’ mode geeft je geen controle over de richting van het kanon, waar dit bij de ‘supernova’ mode juist weer wel het geval is. Daarnaast is er ook de ‘gravity’ variant waarbij afgeschoten ballen worden aangetrokken door de grootte van eerder afgevuurde ballen. De mode waar ik zelf controle had over de richting van de bal was de leukste om te spelen, al is ook daar de frustratie groot wanneer je bal net anders terugkaatst dan verwacht. Elke weggespeelde bal levert een punt op. Je krijgt ook melding van combo’s wanneer je meerdere ballen in één schot laat verdwijnen, maar dat is jammer genoeg niet van invloed op de score. Het blijft bij één punt per weggespeelde bal.

De scores die je behaald worden online gedeeld via scoreboards en via Facebook. Er is ook een multiplayer mode aanwezig waarbij je om de beurt kunt spelen met hetzelfde apparaat. Aan beide kanten van het speelveld bevind zich dan een kanon, één voor iedere speler. Je speelt beide op hetzelfde speelveld dus is het zaak zo tactisch mogelijk je ballen te plaatsen. Deze is modus is zeker goed uitgewerkt en is absoluut een toevoeging aan Orbital.

De retro-neon look werkt prima voor dit type spel. Aangezien de basisprincipes van Orbital vrij eenvoudig zijn vallen de ‘simpele’ graphics totaal niet uit de toon. Deze puzzelaar zit vol met kleurrijke effecten die lekker vloeiend op je scherm getoverd worden. Af en toe zal de camera inzoomen op de actie wanneer je dichtbij de ‘line of death’ komt, en ook dan blijft alles er vloeiend en scherp uitzien. Dit alles wordt ondersteund door een wat zweverige soundtrack, die overigens wel past bij de game zelf. De achtergrond van het speelveld moet een sterrenhemel voorstellen, wanneer je de muziek uit het menu hiernaast hoort moet je moeite doen om jezelf niet te wanen in een LSD-trip.

Conclusie

Wanneer je na die trip weer terug op aarde beland bent zul je merken dat dit een game is die je heel snel oppakt om even snel te spelen. De afgelopen dagen is Orbital de meest gespeelde game geweest op mijn mobiel, puur door het karakter van de game. Met zijn prijs van €2,49 is het voor de Android Market geen goedkope titel, maar de verschillende game mogelijkheden met daarnaast de prima werkende multiplayer zullen veel mensen toch tot aanschaf bewegen. Daarbij, een echte LSD-trip zal je nog altijd meer geld kosten.

DEEL DEZE REVIEW

  • Facebook
  • Twitter
  • Myspace
  • Google Buzz
  • Reddit
  • Stumnleupon
  • Delicious
  • Digg

Reageren