Stardash

stardashlogo
8.5 Beoordeling:
Presentatie: 9/10
Gameplay: 8/10
Besturing: 9/10

Perfect Gameboygevoel | Leveldesign | Besturing

Mist wat karakter | Links en rechts wat kleine bugs

Toen de Gameboy een dikke 20 jaar geleden naar Nederland kwam was het één van de populairste Sinterklaascadeaus voor kinderen. Echter waren de Pieten van die tijd niet zo goed ingelicht over mijn braafheid, want hoe hard ik ook hoopte: geen Gameboy. Later bleek dat mijn ouders het kleine schermpje van een Gameboy slecht voor mijn ogen vonden, waardoor de Gameboy dus afviel als geschikt cadeau. Dat ik later een Atari Lynx van ze kreeg deed blijkbaar niks af aan hun toenmalige reden. De prijs van een Lynx ten opzichte van een Gameboy was dan ook uiteráárd géén factor. Mocht je het nog niet weten: ouders liegen vaak tegen hun kinderen.

Gelukkig zijn daar ontwikkelaars als OrangePixel die er voor zorgen dat ik mijn kindertijd terug kan herleven. Stardash is namelijk een titel die net zo goed twintig jaar geleden had kunnen uitkomen. Van de chiptunemuziek tot de 4-bits monochrome graphics, alles lijkt te kloppen. Hoewel je niet fysiek die grote en plompe Gameboy vast hebt, komen de paarse knoppen van Nintendo’s handheld terug in de virtuele knoppen die je gebruikt om Johnny Retro te besturen. Leuk detail!

Stardash is een game zoals Nintendo er vele uitbracht: springen, ontwijken en timen. Dit alles doe je in vrij eenvoudig weergegeven werelden waar het zaak is zoveel mogelijk sterren te verzamelen. De moeilijkheidsgraad ligt echter best hoog, waardoor je meer dan eens een level opnieuw zal spelen. Gaandeweg dit proces leer je hoe een sprong moet timen en waar je een vijand kunt gebruiken om grote dieptes te kunnen overbruggen. Je zult merken dat de echt gevorderde spelers op tempo levels kunnen uitspelen zonder ook maar één keer te moeten stoppen.

De besturing speelt hierbij absoluut een rol. Hoewel fysieke knoppen (Xperia Play wordt ondersteund) altijd beter zijn dan virtuele, is met de touchbesturing van Stardash niks mis. Je kunt lekker precies je karakter door de werelden sturen en op zoek gaan naar verborgen delen van de levels waar sleutels gevonden kunnen worden. Wanneer allemaal verzameld speel je hiermee vier extra levels vrij.

Wel is het jammer dat je een beetje binding met het karakter en de wereld om zich heen mist. Er is geen duidelijk verhaal en de naam van het karakter komt enkel terug op de website van de ontwikkelaar. Op deze manier is enkel je highscore en het aantal sterren een doel, een verhaal zou nog dat beetje extra geven. Al is het maar om te weten dat er een bevallige prinses op ons ligt te wachten aan het eind van een level.

Conclusie

Stardash is absoluut een geslaagde overzetting van het Gameboygevoel naar Android. Over het leveldesign is nagedacht en de speelbaarheid is prima in orde. We kunnen dan ook niet anders dan je deze game van harte aan te raden. Nemen we het missen van een achtergrondverhaal op de koop toe.

DEEL DEZE REVIEW

  • Facebook
  • Twitter
  • Myspace
  • Google Buzz
  • Reddit
  • Stumnleupon
  • Delicious
  • Digg

3 Reacties op "Stardash"

  1. Pascal September 22, 2011 at 6:08 pm - Reply

    haha, ja ik heb totaal geen verhaal in dit spel gestopt :p Ik had een backstory liggen voor de hoofd persoon, maar ik had geen idee wat het verhaal tussen alle levels moest zijn, dus dan maar zonder !

    misschien gooi ik er nog iets leuks in bij een toekomstige update.. iets wat alle levels aan elkaar plakt ;)

  2. Marco September 23, 2011 at 1:41 am - Reply

    Ik kom maar niet voorbij level 2-9… Argh!

  3. Bjorn September 29, 2011 at 2:09 pm - Reply

    Geweldig spel, net als MegaNoid! :-)
    Heerlijk dat gameboy gevoel, en lekker pittig! Wereld 1 alle sterren en sleutels, nu snel door! :-)

Reageren