Swingworm

springworm
8.0 Beoordeling:
Presentatie: 8/10
Gameplay: 8/10
Besturing: 8/10

Fraaie en kleurrijke levels | Veel levels

Mist wat variatie

Je mocht er misschien niet bij hebben stilgestaan, maar wormen hebben zo hun eigen manier om zich voort te bewegen. En in Swingworm wordt daar volop gebruik van gemaakt. De Finse ontwikkelaar 10Tons probeert met een worm op te vallen in een genre waar al veel keuze is.

Het begint met een duizendpoot die zich vast kan houden dankzij sterke kaken en een scherp achterste. Hij (of zij) droomt er van om de maan te kunnen zien, iets waarvoor de duizendpoot het hoogste puntje van de boom moet zien te bereiken. Helaas woont in diezelfde boom een boosaardige kever, die zijn hele familie opgedragen heeft jou dwars te zitten. Swingworm volgt het kende principe van verschillende levels in diverse werelden, waarbij je een level succesvol moet afronden om een volgend level te kunnen starten. Uiteraard is er ook een waardering voor je prestatie met een maximum van drie sterren. Deze verdien je door binnen een bepaalde tijd een level uit te spelen terwijl je alle bessen moet zien te vinden.

Het is de bedoeling om de kop en het achtereind van de duizendpoot richting vaste elementen te bewegen. Op deze manier kun je door de levels bewegen opzoek naar bessen. Wanneer je één van de kevers in de levels aanraakt, verlies je tijd en health. Het is zaak deze te ontwijken dus. Uiteindelijk doel in de levels is het vinden van de lift, die je weer iets hoger in de boom zal afleveren.

Waar in de eerste levels het nog vrij eenvoudig is om een plaats te vinden om je achterwerk aan vast te maken, moet je in de latere levels echt goed je best gaan doen om dit voor elkaar te krijgen. De plaatsing bepaalt in grote lijnen de manier waarop je kunt bewegen, wat enig vooruitdenken vereist.

Er zijn verschillende routes die je kunt afleggen om de lift te bereiken. Jammer is wel dat je soms wat overzicht mist doordat het hele level niet direct zichtbaar is. Je kunt via swipe-bewegingen zien waar je moet zijn, maar het had makkelijker geweest om een overzicht te krijgen. Al was het maar vooraf, zodat je direct een tactiek kon bedenken. Wel zijn er in de verschillende levels kleine pointers die laten weten waar het fruit zich bevindt.

Het artwork van de verschillende levels is fraai gedaan. Het lijkt alsof de achtergronden handgeverfd  zijn wat een mooie sfeer geeft. Past goed bij de gameplay die het meer moet hebben van een wat tragere aanpak. In het wilde weg je duizendpoot verplaatsen heeft geen zin, je moet echt goed nadenken en je tijd nemen. Helaas blijkt de gameplay vrij eentonig. Er is weinig afwisseling in de manier waarop je de duizendpoot moet bewegen, iets meer variatie in de manier waarop je hem gebruikt zou welkom zijn.

Conclusie

Met games als Azkend en Grim Joggers heeft 10Tons laten zien een originele insteek te kunnen brengen in gekende genres. Ook met Swingworm weten ze wat anders te brengen in een genre wat zeer populair is. Het is een goed afgewerkte puzzelaar met een leuk concept, die helaas na verloop van tijd wat eentonig wordt.

DEEL DEZE REVIEW

  • Facebook
  • Twitter
  • Myspace
  • Google Buzz
  • Reddit
  • Stumnleupon
  • Delicious
  • Digg

Reageren